خبرهای ویژه

» تغذیه » خوراکی هایی که دلیل آسیب روحی و به هشدار انداختن سلامت روان میشوند!

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۰:۰۶

خوراکی هایی که دلیل آسیب روحی و به هشدار انداختن سلامت روان میشوند!

برای شما علاقه مندان سایت “آن رد” نوشته ای داریم با عنوان خوراکی هایی که دلیل آسیب روحی و به هشدار انداختن سلامت روان میشوند! که در دسته مطالب مرتبط با تغذیه قرار میگیرد و پیشتر به آن میپردازیم. با امید به اینکه مورد استقبال شما قرار گیرد. خوراکی های مضر برای سلامت روان خوراکی […]

خوراکی هایی که دلیل آسیب روحی و به هشدار انداختن سلامت روان میشوند!

برای شما علاقه مندان سایت “آن رد” نوشته ای داریم با عنوان خوراکی هایی که دلیل آسیب روحی و به هشدار انداختن سلامت روان میشوند! که در دسته مطالب مرتبط با تغذیه قرار میگیرد و پیشتر به آن میپردازیم. با امید به اینکه مورد استقبال شما قرار گیرد.

خوراکی های مضر برای سلامت روان

خوراکی های مضر برای سلامت روان , عده ای اوقات مصرف خوراکی ها نیز دلیل آسیب روحی و به هشدار انداختن سلامت روان می شود،در این مقاله شما را با خوراکی هایی آشنا می نماییم که مصرف آن ها امکان دارد دلیل گسترش استرس و اضطراب روحی شود.

یقینا برای شما علاقه مندان پیش‌آمده است که بعد از پشت‌سرگذاشتن روزی بد، ناگهان متوجه شده‌اید در حال تمام‌کردن لیوان بزرگی از بستنی هستید. اگر بله، پس حتما از تاثیر احساسات روی نحوه‌ی غذاخوردن اطلاع دارید. آنچه امکان دارد ندانید، این است که خوراک شما می‌تواند به‌طرز چشمگیری سلامت روحی و روانی شما را دست‌خوش تغییر کند.

انواع خوراکی های مضر برای سلامت روان

خوراکی های آسیب رسان به سلامت روان

۱. قند

قند در بیشتر مواقع در لیست غذاهایی قرار می‌گیرد که باید آنها را کمتر خورد.
دلایل متفاوتی برای این موضوع می باشد که یکی از آنها تماس مستقیم این ماده‌ی غذایی با افسردگی است.
تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ پیرامون‌ی یائسگی انجام شد، نشان داد گسترش میزان قند در رژیم غذایی مردم، با گسترش احتمال ابتلا به افسردگی مرتبط است.

قبل از این محققان نمی‌دانستند چرا داشتن یکی از مشکلات افسردگی،‌ زوال عقل یا دیابت، هشدار ابتلا به دیگری را گسترش می‌دهد. با اینحال براساس تحقیقی که در نشریه‌ی دیابت پخش شد، دانش پژوهان متوجه شده اند وقتی سطح قند خون بالا می‌رود، سطح پروتئینی که افزایش نورون‌ها و سیناپس‌ها را گسترش می‌دهد، در طرف دیگر پایین می‌آید. یعنی خوردن ساده‌ی یک آبنبات، دلیل می‌شود مغز شما در سطحی پایین‌تر از سطح نرمال کار کند.
پس هرچه بیشتر از مواد قندی استفاده کنید، هشدار ابتلا به افسردگی، دیابت و زوال عقل بیشتر خواهد بود.

برای شما هم جالب است؟ :  پنج دلیل برای خوردن روزی یک عدد سیب!

۲. شیرین‌کننده‌های مصنوعی

خیال نکنید با کمک شیرین‌کننده‌های مصنوعی میتوانید ذائقه‌ی شیرینی‌خواهتان را راضی کنید.
اسپارتام ماده‌ی ابتدایی‌ی رایج و خطرناکی است که در تولیداتی مانند نوشابه‌های رژیمی پیدا میشود.
این ماده مانع تولید انتقال‌دهنده‌ی عصبیِ سروتونین می‌شود.

این مسئله امکان دارد دلیل بیماری‌های عصبی شود، ازجمله:

سردرد
بی‌خوابی
تفاوت ایجاد‌وخو
افسردگی

با این وجود شیرین‌کننده‌های مصنوعیِ دیگر مانند ایکوال یا نوتراسوئیت هم امکان دارد برای سلامت روان مضر باشند.

انواع خوراکی های مضر برای سلامت روان

۳. روغن جامد

مرغ سوخاری، پنیر کبابی و سیب‌زمینی سرخ‌کرده:
غذاهای خوشمزه‌ای که خوردن آنها هیچ‌وقت به شما پیش نهاد نمی‌شود.
این مواد به چند دلیل، مشکلاتی برای سلامتتان ایجاد می‌کنند و مانند آوار روی بدن شما خراب می‌شوند. علاوه براین، با بروز بیماری افسردگی نیز مرتبط‌اند. سرخ‌کردنِ زیاد مواد غذایی، معمولا در روغن جامد انجام می‌شود. رفتار هیدروژنه‌کردن، فرآیندی است که روغن گیاهی مایع را به شکل جامد مبدل و آن را بیشتر قابل‌نگهداری می‌کند.

هرچیزی که با روغن‌های جامد پخته شود و حاوی چربی‌های ترانس باشد، می‌تواند به‌صورت بالقوه دلیل بروز افسردگی شود. چربی‌های اشباع مانند آنچه در گوشت‌های فرآوری‌شده، لبنیات پرچربی و کره می باشد، می‌تواند رگ‌ها را مسدود و از جریان راحت خون به مغز جلوگیری کند.
درواقع عملکرد بهینه‌ی مغز از افسردگی جلوگیری می‌کند و این مواد مانع چنین عملکردی میشوند.

۴. فست‌فود

فست‌فود‌‌ها ممکن است در کوتاه‌مدت راحت و ارزان به‌نظر برسند، با اینحال وقتی تاثیر آن را بر سلامت جسم و ذهن در نظر می‌گیرید، هزینه حقیقی آن با شیب تندی بالا می‌رود. براساس پژوهش سال ۲۰۱۲ مجله‌ی تغذیه‌ سالم همگانی، ثابت شد کسانی که فست‌فود می‌خورند، در مقایسه با کسانی که از این نوع مواد غذایی استفاده نمی‌کنند، ۵۱درصد بیشتر با احتمال ابتلا به افسردگی مواجه‌اند.

برای شما هم جالب است؟ :  داشتن پوست درخشان با مواد غذایی مفید!

درواقع وقتی از فست‌فودها صحبت می‌کنیم، منظورمان همبرگر، هات‌داگ، پیتزا و کلیه‌ی خوراکی‌هایی است که به‌صورت صنعتی تهیه می‌شوند. با این وجود ممکن نیست خوردن مقدار کمی از هرکدام از این غذا‌ها احتمال ابتلا به افسردگی را بیشتر کند، با اینحال اگر به‌صورت منظم از فست‌فود‌ها استفاده می‌کنید، اصلاح رژیم غذایی‌تان اساسی ترین قدمی است که میتوانید برای داشتن احساسات شادتر و افسردگی کمتر بردارید.

خوراکی های مضر برای سلامت روان

۵. کافئین

صاحبنظران فراوانی اعتقاد دارند که حتی میزان حدودا کمی از کافئین هم می‌تواند دلیل بروز افسردگی شود. تحقیقی نشان داد که به اشتراک دانشجوبان سالم، کسانی که به‌طور متوسط یا زیاد، قهوه مصرف می‌کنند، نسبت‌به دیگر دانشجویان با درجه‌ی بالاتری از شدت افسردگی دست‌به‌گریبان‌اند.

اساسی ترین دلیلی که بیشتر صاحبنظران به آن اشاره کرده‌اند، این است که کافئین روی خواب فرد اثر می‌گذارد. قهوه و چای سیاه روند به‌خواب‌رفتن را دچار اختلال می‌کنند. ازطرفی‌دیگر، کیفیت خواب با حال‌وحوصله‌ی ما مرتبط است و خواب آشفته می‌تواند موقعیت روحی و روانی‌مان را به‌هم بریزد. نوشابه‌های انرژی‌زا قادر اند خواب شما را حتی تا ۲۴ ساعت آتی مختل کنند. برخی انواع این نوشیدنی حاوی میزان کافئینی برابر با ۱۴ قوطی نوشابه‌ی معمولی است.

۶. قهوه

برای ذهن‌های مضطرب، یک فنجان قهوه مانند سوخت موشک است.
قهوه یکی از منابع بسیار غنی کافئین است و بررسی ها نمایش داده‌اند کسانی که از اضطراب اجتماعی رنج می‌برند، در مقابل عوارض ناشی از مقادیر اندک محرک‌ها نیز حساس‌اند. قبلی‌ازاین، کافئین می‌تواند جذب مواد مغذیِ تعدیل‌کننده‌ی ایجاد‌وخو، مانند ویتامین دی و ‌ویتامین بی را کند می‌کند.

برای شما هم جالب است؟ :  این میوه های خشک وزن شما را کاهش میدهند!

وقتی تصمیم می‌گیرید این محرک‌ها را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید، دمنوش‌های طبیعیِ بدون کافئین، به‌خصوص بابونه، قادر اند جانشین بینهایت خوبی برای قهوه باشند.
به علاوه از طرف دیگر بررسی ها نشان میدهند این نوشیدنیها گاهی خاصیت ضدافسردگی و ضداضطرابِ قابل‌توجهی دارند.

خوراکی های مضر برای سلامت روان

۷. غذا‌های کنسروی

اگر مادربزرگتان چیزی را تائید نمیکند یا با آن غذا درست نمیکند یا از خوردنش لذت نمیبرد، از آن صرف‌نظر کنید.
این اساسی ترین پیش نهاد‌ی تغذیه‌ایِ چندین عدد از صاحبنظران ضدافسردگی است که پیروی از رژیم غذایی بطور کلی سنتی را توصیه می‌کنند.

ترودی اسکات، کارشناس تغذیه و نویسنده‌ی کتاب درمان غذایی اضطراب بیان می کند:

«من مراجعانی دارم که تحت هیچ شرایطی از غذاهای فرآوری‌شده استفاده نمیکنند» و اضافه می‌کند:

«خوب است مواد غذایی‌ِ مدنظر شما فاقد مواد افزودنی باشند یا حداقل مواد افزودنی آن مانند مواد ابتدایی‌ی تست‌های شیمی نباشد!» ازطرف‌دیگر، حتی بسته‌بندی غذاهای نیمه‌تکمیل نیز امکان دارد دلیلی برای نگرانی باشد.

بررسی ها نمایش داده‌اند بیسفول‌ای (BPA)،ماده‌ای شیمیایی که در بیشتر غذاهای کنسروی و ظروف پلاستیکی می باشد، می‌تواند انتقال‌دهنده‌های عصبی تثبیت‌کننده‌ی ایجاد‌وخو را از بین ببرد. این امر می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی دلیل تغییر ژن‌ها در قسمت کاهش‌دهنده‌ی استرس مغز شود. براساس یافته‌های دانش پژوهان دانشگاه برکلی کالیفرنیا، کودکانی که در ابتدا دوران کودکی در معرض BPA قرار می‌گیرند، بیشتر محتمل است از مشکلات مرتبط به اضطراب رنج ببرند.

آفتاب یزد

صمیمانه امیدواریم نوشته :خوراکی هایی که دلیل آسیب روحی و به هشدار انداختن سلامت روان میشوند!” مورد استقبال شما علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع


برچسب ها : ,
دسته بندی : تغذیه
تبلیغات