خبرهای ویژه

» علم و فن آوری » آیا از پشت‌پرده اطلاعاتی که در شبکه جهانی وب پخش می‌کنید خبر دارید؟

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۱۱:۳۹

 کد خبر: 44394

آیا از پشت‌پرده اطلاعاتی که در شبکه جهانی وب پخش می‌کنید خبر دارید؟

برای شما علاقه مندان سایت آن رد نوشته ای انتخاب کرده ایم با عنوان آیا از پشت‌پرده اطلاعاتی که در شبکه جهانی وب پخش می‌کنید خبر دارید؟ که در ادامه تقدیم تان میکنیم.  در صورت علاقه به این نوع نوشته ها میتوانید مطالب مشابهی را در دسته بندی  علم و فن آوری بیابید. . اپ‌ها، موتورهای جست‌وجو و شبکه‌های اجتماعی […]

آیا از پشت‌پرده اطلاعاتی که در شبکه جهانی وب پخش می‌کنید خبر دارید؟

برای شما علاقه مندان سایت آن رد نوشته ای انتخاب کرده ایم با عنوان آیا از پشت‌پرده اطلاعاتی که در شبکه جهانی وب پخش می‌کنید خبر دارید؟ که در ادامه تقدیم تان میکنیم.  در صورت علاقه به این نوع نوشته ها میتوانید مطالب مشابهی را در دسته بندی  علم و فن آوری بیابید. .

اپ‌ها، موتورهای جست‌وجو و شبکه‌های اجتماعی مسایل پنهانی بسیاری در باب شما می‌دانند که ممکن است حتی نزدیک‌ترین دوستانتان هم از آن‌ها بی‌اطلاع باشند. سوفیا اسمیت گالر سعی کرده با کمک برنامه‌ای موسوم به «سم‌زدایی معلومات» مصرف کنندگان را در باب حجم گسترده این اطلاعات آگاه نماید.

ممکن است در نخستین نگاه، معنی حقیقی «سم‌زدایی معلومات» برایمان باورنکردنی باشد. در وهله اول این‌طور به‌نظر می‌رسد که استفاده کننده می بایست از جهان مجازی خداحافظی کند. با اینحال بی تردید این امر برای اشخاصی که همه کار و حرفه‌شان به شبکه جهانی وب وابسته است، مثل خودکشی است.

با این وجود هدف از این سم‌زدایی ۸ روزه هم این نیست؛ بیشتر برای این منظور است که شما با زندگی دیجیتالی خود بیشتر آشنا شوید و به سازمان‌دهی هرچه‌بهتر آن هزینه کنید.

این برنامه با کمک گروه‌های غیرانتفاعی مثل موزیلا و سازمان غیرانتفاعی «تاکتیکال تکنولوژی» و کنفرانس موقتی «گلاس روم» در لندن صورت پذیرفته است. به باعث آن، بازیدکننده‌ها قادر اند پشت‌صحنه اتفاق‌هایی که برای معلومات شخصی آن‌ها در جهان مجازی روی می‌دهد را مشاهده کنند.

با درک این مساله که نمی‌توان تاریخچه فعالیت‌های آنلاین خود در سال‌های قبلی را از بین برد یا تغییر داد، باید بدانید که با برنامه سم‌زدایی میتوانید در آتی در انتخاب معلومات موردنیاز خود در محیط مجازی دقت و وسواس بیشتری به‌خرج دهید.

متصدی و مسئول اجرا Glass Room درباره این موضوع بیان داشته که: «در کمتر از یک ساعت در طول هر روز، در یک بازه زمانی ۸ روزه، مردم قادر اند به سادگی شکم بزرگ معلومات آنلاین خود را آب کنند. این رژیم دیجیتالی، چند مرحله اجرایی دارد. ما امیدوار هستیم تا با بهره برداری از «کیت سم‌زدایی معلومات» به کسانی که در انتخاب و جمع‌آوری دیتا نظر متفاوتی دارند، کمک کنیم.»

برای آشنایی با این کیت یاری‌رسان و شیوه کار آن از شما دعوت می‌کنیم تا نوشته پیش رو را از لحاظ بگذرانید.

روز اول: کشف و پاکسازی

در روز اول یقینا از این‌که چه حجمِ وسیعی از معلومات شما در موتورهای جست‌وجو می باشد، وحشت‌زده خواهید شد. حتی اگر تاریخچه مرورگرهای خود را هم پاک کرده باشید، باز با گوگل کردن خودتان متوجه می‌شوید که چه میزان تصویر و لینک مرتبط به شما در این موتور جست‌وجو می باشد.

این مساله تا وقتی که شما از موتورهای جست‌وجوی دیگری استفاده نکرده باشید، چندان مهم و باورنکردنی به‌نظر نمی‌رسد.

با اینحال موتور جست‌وجویی مثل DuckDuckGo که یک سایت غیرتجاری است، انباشت اطلاعاتی کمتری برای هر استفاده کننده ایجاد می‌کند. به این معنی که هیچ علاقه‌ای به جمع‌آوری تاریخچه جست‌وجوهای شما ندارد و نتایج را با استناد به تاریخچه سرچ‌ها برای شما علاقه مندان شخصی‌سازی نمی‌کند.

با این وجود این سایت با کمک منابع دیگری از قبیل یاهو، بینگ یا یاندکس به تکمیل جملات استفاده کننده حین جست‌وجو می‌پردازد.

برای درک بهتر این مساله، سوفیا اسمیت گالر درباره این موضوع گفته: گوگل در انتهای ورودی‌های جست‌وجوهای من آن را با عنوان: «سوفیا اسمیت گالر بی‌بی‌سی» تمام کرد. این در حالی بود که سایتی از قبیل DuckDuckGo از عبارت: «سوفیا اسمیت گالر لیبرال» استفاده نمود.

برای شما هم جالب است؟ :  نگاهی به بی رحمانه ترین و هولناک ترین تست های علمی تاریخ

دلیل این امر بطور کلی واضح است از آنجاییکه جایی که من کار می‌کنم و بیشتر کارهای آنلاین خود را انجام می‌دهم، بی‌بی‌سی است.

روز دوم: همه‌چیز در یک‌جا جمع هستند

آیا گوگل بهترین دوست شماست؟ این سوالی است که در رژیم «سم‌زدایی معلومات» از شما پرسیده می‌شود. ممکن است در جواب دوست داشته باشید بگویید که با اینکه بیشتر لحظه خود را آنلاین هستم با اینحال زندگی آفلاین هم دارم.

با اینحال حقیقت این است که ممکن است گوگل بهترین دوست ما باشد. در «سم‌زدایی معلومات» از شما پرسیده می‌شود چه اطلاعاتی را با گوگل به اشتراک می‌گذارید و سپس پرسیده می‌شود که آیا حاضرید این سوالات را با دوستان نزدیک و صمیمی خود به اشتراک بگذراید؟

سوفیا اسمیت گالر درباره این موضوع گفته: من به شخصه از مواردی از قبیل مرورگر کروم، داکز، جی‌میل، یوتوب و مپز بهره می برم. این یعنی: همه معلومات ضروری در باب اینکه کجا هستم، از چه وسیله‌ای بهره میبرم، چه مسایلی برایم ارزش بیشتری دارند، روی چه مساله یا موضوعی در حال کار کردن هستم، چه اطلاعاتی را برای دیگران ایمیل می‌کنم، از کدام بانک، پزشک یا موسسه‌ای برای مسایل شخصی زندگی خود بهره میبرم، کدام کلمات زبان‌های خارجی را نمی‌دانم، لذت‌ها و علاقه‌مندی‌های مخفی من چیستند، موسیقی‌های دلخواهم چیستند، در حال یادگیری چه علوم و هنرهایی هستم، در قبلی کجاها بوده‌ام، با این وجود وقت‌ یک‌بار سفر می‌روم، به کجاها مسافرت می‌کنم، دوستان نزدیکی که بیشترین تماس را با آن‌‎ها دارم چه افرادی هستند و ….. را در دست گوگل قرار می‌دهم.

حتی، مصرف کنندگان تلفن همراه‌های اندرویدی، جست‌وجوهای صوتی‌شان نیز ضبط و ذخیره می‌شود. یعنی حتی گوگل آوای صدای شما را هم می‌شناسد.

با این وجود با کمک برنامه سم‌زدایی میتوانید تمامی فعالیت‌های خود را در فروشگاه‌های گوگل حذف کنید.

روز سوم: فیس‌بوک چقدر معلومات از شما دارد؟

روز سوم این رژیم بینهایت سرگرم کننده است از آنجاییکه متوجه می‌شویم که چه مسایلی را در این شبکه اجتماعی پست کرده و نکرده‌ایم. «کانتکس کولَپس» که برای اولین بار از اثرات منفی شبکه‌های اجتماعی در زندگی روزمره مصرف کنندگان خبر داده بود، نشان‌ می‌دهد که مصرف کنندگان فیس‌بوک بدون اینکه بدانند همه معلومات زندگی خود را در این شبکه همرسانی می‌کنند؛ از انتشار تصویر‌های شخصی یا غذاهایی که خورده‌ایم گرفته تا آنچه که به آن باور یا باور داریم. حتی اکنون در اینستاگرام (که به فیس‌بوک تعلق دارد) نیز تصویر صبحانه خود را و در توئیتر باورهای خود را با دیگران به اشتراک‌می‌گذاریم.

ممکن است برای افراد زیادی از ما تصویر‌ها و پست‌های فیس‌بوکی از دوران جوانی و نوجوانی حکم گورستان دیجیتالی را داشته باشند. با اینحال، آیا وقت آن نشده که تگ تصویر‌های خود را برداریم؟

روز چهارم: جست‌وجو و گشت‌وگذار در شبکه جهانی وب

با هر لایکی که در فیس‌بوک، توئیتر یا اینستاگرام انجام می‌دهید، در حقیقت به کمپانی‌های شخص سوم اجازه می‌دهید تا از صفحاتی که بازید داشته‌اید، مسائلی که روی آن‌ها کلیک کرده‌اید و حتی آدرس آی‌پی شما در طول گشت‌های اینترنتی مطلع شوند.

این‌ها تنها ظاهر مساله هستند. شمار وسیعی کمپانی شخص سوم وجود دارند که به روش نامحسوس و پنهانی به مانیتور کردن رفتارهای اینترنتی شما می‌پردازند. اگر یک کمپانی، ردیاب‌های متعددی در سایت‌های مختلف اینترنتی داشته باشد، آن‌ها قادر خواهند بود عادات جست‌وجوهای شما را کشف کنند.

برای شما هم جالب است؟ :  به چه نحو پروژکتور هولوگرام برای اسمارت‌فون بسازیم؟

تنظیمات پیش‌فرض حفظ حریم خصوصی در محیط مجازی، واقعا امن است. از اینرو، توصیه رژیم سم‌زدایی این است که خودتان به روش دستی، همه تنظیمات ایمنی و حفظ حریم خصوصی شبکه جهانی وب، مرورگرها و موتورهای جست‌وجو را تغییر دهید. یا دست‌کم آن‌ها را روی حالت Personal در سافاری و Incognito در کروم قرار دهید تا تاریخچه جست‌وجوهایتان ذخیره نشوند.

افزونه‌ها و اد-آنز های گوناگونی هم برای متوقف کردن ردیاب‌های نامحسوس در مرورگرها وجود دارند که با دانلود آن‌ها میتوانید عملکرد ردیاب‌های پنهان که معلومات شما را به سرقت برده و ذخیره می‌کنند را مسدود کنید.

زمان بازید از وب‌سایت‌های مختلف، نشانی سایت را با https شروع کنید، نه http. به این صورت مطمئن خواهید شد که تماس‌های شما کدگذاری شده‌اند.

Detox به علاوه از طرف دیگر هشداری هم داده است: «جست‌وجو به روش Personal/Incognito تنها از انتقال معلومات به ردیاب‌های مخفی و وب‌سایت‌ها ممانعت می‌کند. با اینحال باعث ناشناس شدن شما نمی‌شود.» یعنی مثل پراکسی رفتار نمی‌کند.

روز پنجم: اتصال

تلفن همراه شما به محض اتصال به شبکه جهانی وب به طرز مستمر در حال ارسال معلومات خود به کانال‌های باز است که من اینجا هستم، من آنجا هستم! من را ببین! – و با تلاش به هر سیگنالی که بتواند وصل می‌شود.

تلفن همراه‌های ما در بیشتر مواقع در حال دیده‌بانی برای یافتن شبکه‌های وای‌فای و بلوتوث هستند. اگر برفرض اسم تلفن همراه خود را «تلفن همراه جان» قرار داده باشید، فرض کنید چه اندازه مردم ناشناس قادر اند از آن آگاه شوند! بدین خاطر پیش نهاد می‌شود که حتما اسم تلفن همراه خود را تغییر دهید.

از دیگر مسایل مهم، معلومات مکانی است؛ همزمان با خاموش کردن وای‌فای و بلوتوث در مواقعی که به آن‌ها نیازی ندارید، میتوانید دسترسی به معلومات مکانی خود برای کمپانی‌هایی که اقدام به جمع‌آوری معلومات مصرف کنندگان می‌کنند را محدود کنید.

با ارزیابی معلومات جغرافیایی ثبت شده در تلفن همراه شما می‌توان به سادگی محل زندگی، محل کار، مکان‌هایی که برای وقت‌گذرانی می‌روید و حتی سبک زندگی شما را کشف کرده و متوجه شد.

برای شروع، هر شبکه وای‌فای که به آن وصل می‌شوید به این صورت است که فهرستی از دیگر شبکه‌های وای‌فای که پیش تر به آن‌ها وصل شده‌اید را بنمایش میگذارد و بیشتر شبکه‌ها عموما اسم‌های قابل تشخیص دارند. مثلا کارفرمای حال حاضر شما می‌تواند از این طریق متوجه شود که آیا شما غیر علنی با رقیبان آن‌ها گفتگو یا مشارکت کرده‌اید یا نه؛ دوستان نزدیک شما قادر اند متوجه شوند قبلابه چه شبکه‌هایی وصل شده‌اید و جریان‌هایی مشابه به این‌ها.

روز ششم: پاکسازی

یکی از بزرگ‌ترین انتشاردهنده‌های معلومات در تلفن همراه شما، تعداد اپ‌هایی است که روی تلفن همراه خود نصب دارید. تعداد بیشتر از ۴۰ اپ نشان می‌دهد که شما شدیدا در معرض خطرات برنامه‌ها و کمپانی‌هایی قرار دارید که معلومات آنلاین شما را گردآوری می‌کنند.

بهترین و ساده‌ترین شیوه برای ممانعت از این هشدار، «رژیم اپ» است. شما باید اپ‌هایی که استفاده‌ای از آن‌ها ندارید را پاک کنید.

برای شما هم جالب است؟ :  به چه نحو برای فرضیه های دیجیتالی خود پول جمع کنیم؟

در باب اپ‌هایی که باید حتما در دسترستان باشد هم پیش نهاد می‌شود که تنظیماتشان را به روش دستی تغییر دهید و به هیچ برنامه‌ای اجازه دستبرد زدن یا شنود را ندهید. حتی میتوانید برای حفظ هرچه بیشتر امنیت خود، از گزینه‌هایی استفاده کنید که مطمئن‌تر هستند.

به‌طور مثال، Detox بیان می کند به جای بهره برداری از اسکایپ، میتوانید از اپ‌های شبیه به دیگری از قبیل Jitsi Meet یا Sign استفاده کنید که به ذخیره معلومات شما علاقه‌ای ندارند و میتوانید آزادانه در آن‌ها چت کنید.

روز هفتم: آنها فکر می کنند که شما چه کسی هستید؟

فیس‌بوک و گوگل تنظیمات شخصی‌هایی از شما در دست دارند تا به‌واسطه اطلاعاتی که شما در آن‌ها نوشته‌اید، آگهی‌های تبلیغاتی متناسب با روحیه یا حرفه شما را عرضه دهند. با این وجود خود شما هم میتوانید در قسمت Advert Preferences خودتان این تنظیمات شخصی‌ها را ببینید.

گوگل می‌داند که شما چندساله هستید. با اینحال مثلا فیس‌بوک به آن صورت که تصور می‌شود در باب مصرف کنندگان معلومات دقیق ندارد. با اینحال تا حدی می‌داند که عرصه کاری و علاقه‌مندی‌های شما چیست و با توجه به همان هم برای شما علاقه مندان آگهی می فرستد. در باب دیوایس‌هایی که به دلیل آن‌ها به شبکه جهانی وب وصل می‌شوید نیز معلومات کامل دارند.

با این وجود شما با تغییر دادن هر نوع اطلاعاتی در فیس‌بوک مثلا در باب موقعیت تاهل، بچه‌دار شدن یا نقل مکان در تنظیمات شخصی خود در حقیقت به فیس‌بوک مطرح می‌کنید که عادت‌های قبلی‌تان در حال عوض شدن است.

با اینحال در باب این جمع‌آوری معلومات، مسایل تیره‌تری هم می باشد. با روان‌شناسی تنظیمات شخصی مصرف کنندگان می‌توان معلومات با این وجود محدودی در باب سویه‌های اجتماعی یا سیاسی آن‌ها نیز پیدا کرد و متوجه شد چه اعتقاداتی در باب اجتماع و سیاست‌های داخلی و خارجی دارند.

از اینرو، پیش نهاد می‌شود دفعه بعدی که می‌خواهید در باب موضوعات ویژه ای نظر بدهید، با فکر بیشتر و حفظ مراتب احتیاط این کار را انجام دهید.

روز هشتم: تولید یک «من» تازه

اگر دوست ندارید مجددا تحت انباشت‌های اطلاعاتی در محیط مجازی قرار بگیرید و داده‌های شخصی شما در دست دیگر اشخاص و کمپانی‌ها قرار بگیرد، پیش نهاد می‌کنیم اهداف هفتگی یا ماهانه برای خودتان تعریف کنید. میتوانید برای تغییر رمزهای حساب‌های کاربری خود، ریمایندر بگذارید، تاریخچه جست‌وجوهای خود را پاک کنید و بهره برداری از شبکه‌های اجتماعی خود را با وجود این وقت‌یک‌بار مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

اشخاصی که قصد دارند به سم‌زدایی اطلاعاتی بپردازند می توانند از این آدرس به دانلود کیت DATA DETOX اقدام کنند. 

به علاوه از طرف دیگر به این نکته توجه داشته باشید که رفتار و فعالیت‌های دوستان و اطرافیان شما هم در تاریخچه اطلاعاتی شما در شبکه جهانی وب بسیار حائز ارزش است. مثلا وقتی شما را روی یک تصویر تگ می‌کنند یا در یک کامنت مورد خطاب قرار می‌دهند می‌تواند در مسیر سم‌زدایی اطلاعاتی شما کمی اخلال ایجاد کند.

نوشته بالا توسط بخش علم و فن آوری آن رد گردآوری شده است , در صورت علاقه به مطلب آیا از پشت‌پرده اطلاعاتی که در شبکه جهانی وب پخش می‌کنید خبر دارید؟  مطالب مرتبطی در زیر برای شما قرارداده ایم. امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.


برچسب ها : , , , , , , , ,
دسته بندی : علم و فن آوری